Op een natuurlijke en duurzame manier voor jezelf zorgen!

Wat is Zen?

Zen zijn staat voor velen bekend als heerlijk ontspannen, maar is dat wel echt zen zijn?

Gemiddelde leestijd: 7 minuten

Zen is een woord dat we veel gebruiken wanneer we even ontspannen en even niks moeten. Even een zen momentje hebben zien wij als heerlijk op de bank tv kijken met een zak chips.

Op zich is de gedachten van het ontspannen en je gedachten op nul zetten niet helemaal verkeerd, maar het is niet de definitieve betekenis van Zen.

In het woordenboek wordt zen omschreven als; Evenwichtig en geconcentreerd.

https://www.vandale.nl/gratis-woordenboek/nederlands/betekenis/zen#.YCO-n2hKiM8

Waar komt het vandaan?

De oorsprong van Zen komt vanuit het ‘Zen Boeddhisme’. Het ontstond in China als een stroming binnen het boeddhisme. In China hete het toen nog ‘chan’, wat concentratie betekend. Later werd het overgebracht naar Japan waar het geen ‘chan’ maar ‘zen’ werd. In Japan kwam deze vorm van boeddhisme pas echt tot grote bloei.

De Japanse vorm kwam in de jaren 70 naar het westen en werd populair in je jaren van de hippies, mediteren en yoga.

Wat is Zen zijn?

Om zen te zijn moet je eigenlijk een staat van verlichting bereiken.

Rients Ritskes aangeeft, zenmeester en oprichter van Zen.nl, wanneer iemand zegt ‘ik ben helemaal zen’, dat ze gelukkig zijn.

Je moet leven in het hier en nu. Niet met je hoofd al bij over 5 jaar zitten of over een week.

Om de verlichting te bereiken moeten we alle percepties laten wegvallen. Nu denk je vast waar heb je het nu over. Een perceptie is het denken, ruiken, voelen en zien over bepaalde onderwerpen.

Neem als voorbeeld dat wij naar de trein moeten fietsen, maar het regent. Ons hoofd gaat meteen overuren draaien. We voelen ons terneergeslagen, we denken aan wat als we nou maar een auto hadden gehad. Als deze gevoelens en gedachten houden ons tegen.

Als we dit voorbeeld nou als een kooi zien, die we overal mee naar toe sjouwen. We hebben nog veel meer situaties op een dag waar we emoties en gedachtes bij voelen. Ook deze situaties worden kooien die je mee draagt.

Al die kooien worden zwaar en we blijven in die waarnemingen hangen waardoor we niet kunnen focussen op het gene wat er nu gebeurd. We moeten deze kooien loslaten om weer ruimte te krijgen.

Als we alles loslaten kunnen komen we steeds meer in de richting van verlichting.

Gelukkig en Zen zijn

Zen zijn is dus leven in het hier en nu. Dit kan je bereiken door de dagelijkse indrukken te verwerken. Door het te verwerken worden emoties minder en nemen inzichten toe.

Dit zorgt voor een rust en voel je je ook minder gestrest.

Gelukkig zijn is voor iedereen anders, maar iedereen zal zich gelukkiger voelen wanneer we minder gestrest zijn. Hoe gelukkig zal je zijn als je alle ballast aan gevoelens en gedachten kan loslaten?

Leven in het hier en nu!

Je kan op verschillende manieren dit proberen te bereiken. Wil je dit op de ouderwetse manier doen met meditatie? Lees dan snel verder in de volgende blog!

Hoe wordt je zen?

In onze maatschappij wordt zoveel verwacht. Alles draait om de toekomst en we zijn hier onbewust continue mee bezig.

Als de druk weg valt zullen we ons ook lichter, gelukkiger voelen.

We zeggen niet dat je niet meer verder mag kijken dan vandaag, maar je moet het wel weer los kunnen laten om jezelf rust te geven.

Leven in het hier en nu

Zen zijn is niet heel makkelijk te bereiken. De verlichting die de boeddhistische monniken naleven vereist een enorme wilskracht en discipline. Wij kunnen in ons dagelijks leven waarschijnlijk alleen maar proberen een deel van de rust en ontspanning te ervaren.

Wil jij ook beter zorgen voor je geestelijke en mentale gezondheid? Begin dan ook met in het hier en nu te leven.

Ook beginnen met het in het hier en nu leven?

Klaar met het rennen van de ene afspraak naar de andere? Aan het eind van de dag geen voldaan gevoel hebben, maar het gevoel dat er nog zo veel meer moet gebeuren?

Stop daar dan nu mee en klik op de volgende link!

Klaar om te genieten van de activiteiten die je doet?

By continuing to use the site, you agree to the use of cookies. more information

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close