Op een natuurlijke en duurzame manier voor jezelf zorgen!

Waarom is slapen belangrijk?

Zonder de juiste slaapbalans wordt goed functioneren heel lastig.

Gemiddelde leestijd: 9 minuten

Waarom is slapen belangrijk? We weten allemaal uit ervaring dat je na een goede nachtrust beter een nieuwe dag tegemoet kunt treden. Toch lukt goed slapen lang niet altijd. Veel mensen kampen met slaapproblemen. Deze problemen kunnen heel diverse van aard zijn.

Sommige mensen ervaren moeilijkheden met inslapen. Anderen hebben meer moeite met doorslapen. Zij worden na korte momenten van slaap vaak wakker, waardoor ze alsnog geen goede nachtrust ervaren.

Beide problemen hebben hetzelfde effect. Ze zorgen ervoor dat je de dag niet uitgerust kunt beginnen.

We weten allemaal dat er medicamenteuze mogelijkheden zijn om beter te slapen. Gelukkig zijn er ook meer natuurlijke manieren om beter te slapen. Voordat we hierbij stil staan, brengen we eerst in kaart hoeveel mensen een slaapproblemen hebben en waarom goed slapen zo belangrijk is.

Slaapproblemen zijn veel voorkomend

Slecht slapen is een veelvoorkomend problemen. Ruim een kwart van de Nederlanders heeft er regelmatig last van, blijkt uit verschillende wetenschappelijke onderzoeken. (Bron)

Slaaproblemen komen ook op een jongere leeftijd al vaak voor. Een kleine tien procent van de tieners geeft aan last te hebben van problemen met slapen. (Bron)

Dit zijn verontrustende cijfers, want de impact van slecht slapen op het functioneren op school of op het werk is heel groot. Met name bij chronische slaapproblemen neemt de kans dat het je maatschappelijk functioneren beïnvloed enorm toe. (Bron)

Waarom is goed slapen belangrijk voor je

Goed slapen is heel belangrijk voor je lichaam. Niet kunnen slapen kost vaak veel energie en zorgt voor frustraties. Je wilt zo graag slapen, maar het lukt gewoonweg niet goed.

Het klopt dat niet kunnen slapen veel impact heeft. Zowel het lichamelijk als het geestelijk functioneren is sterk afhankelijk van een goede nachtrust. Met name langdurig slaaptekort kan grote gevolgen hebben.

Wanneer je te maken hebt met dit probleem loopt je een sterk verhoogde kans om ernstige ziektebeelden te ontwikkelen, zoals obesitas, de Ziekte van Alzheimer, een depressie en hart- en vaatziekte. (Bron)

Goede slaap is echt heel belangrijk voor je lichaam, zelfs belangrijker dan een goede voeding. Bij mildere slaapproblemen merk je vaak zelf al dat je lichaam minder goed functioneert. Het is bijvoorbeeld moeilijker om je te concentreren. Ook je humeur wordt er vaak niet beter op.

Zelfs ongeboren baby’s hebben al voldoende slaap nodig in de buik om tot een goede ontwikkeling te komen. Ook dit is in de moderne tijd een punt van aandacht voor zwangere vrouwen.

Slaapproblemen nemen de afgelopen jaren onder de bevolking alleen maar toe. Bij experts zijn er zorgen aanwezig. Het belang van slaap is groot en de negatieve effecten van slaapproblemen zullen maatschappelijk gezien steeds zichtbaarder worden. Gelukkig kunnen we de slaapproblemen ook goed beïnvloeden.

Nadelen van genoeg slapen

Zijn er ook nadelen te noemen van slapen? Wellicht een bijzondere vraag nu het belang van slaap zo uitgebreid aan bod is geweest.

Allereerst kunnen we stellen dat slapen tijd kost. Een goede nachtrust is gemiddeld acht uur per nacht. Sommige mensen besteden deze tijd voor een deel liever aan andere zaken.

Daarnaast zijn er ook fysieke klachten, die kunnen samenhangen met veel slapen. Hoofdpijn is een veel genoemde klacht bij te lang slapen. Dit geldt ook voor rugpijn.

Daarnaast zijn er ook heftigere klachten mogelijk. Zo is de kans op een hartaanval verhoogt wanneer je langdurig gemiddeld meer dan acht uur per nacht slaapt. Het lichaam is dus gevoeliger voor een hartaanval bij een chronisch tekort aan slaap, maar tevens bij langdurig teveel slapen.

Ook neemt de kans op de ontwikkeling van overgewicht en diabetes toe. Voor diabetes geldt zelfs een sterk verhoogde kans. Deze ligt tweemaal zo hoog als bij mensen die gemiddeld het gezonde aantal uur per etmaal slapen. Te weinig slaap is dus niet gezond, maar dat geldt ook voor chronisch teveel slapen.

Om je gezondheid positief te beïnvloeden is het zaak hierin de juiste balans te vinden. Wetenschappelijk onderzoek toont aan dat de optimale balans ligt bij een gemiddeld aantal van zeven tot acht uur per etmaal.

Een goede nachtrust bevorderen, wat is er mogelijk

Waarom is slaap belangrijk? Bij deze vraag hebben we in dit artikel uitgebreid stil gestaan. Wanneer je slaapproblemen ondervindt, is het vooral de vraag hoe je beter kunt gaan slapen.

De afgelopen jaren zien we in onderzoeken dat het aantal mensen met slaapproblemen verder toeneemt. Onze leefstijl en voedingspatronen zijn hier duidelijk van invloed op.

Het is bekend dat cafeïne een negatief effect heeft op onze slaap. Bij veel mensen is bekend dat het gebruik van koffie in de avond slaapproblemen kan veroorzaken. Dit geldt ook voor overmatig gebruik in de loop van de dag of bovenmatig veel inname van thee of chocolade. Hierbij moet worden opgemerkt dat sommige mensen gevoeliger zijn voor cafeïne dan anderen. Ook kan de gevoeligheid voor cafeïne in de loop van de tijd veranderen.

Naast voeding zijn er andere factoren vanuit je leefstijl, die van invloed zijn op je slaap. Stress is een grote boosdoener, die veel mensen uit hun slaap houdt. Voldoende tot rust komen is belangrijk voor een goede nachtrust. Voldoende beweging overdag kan hierbij helpen. Ook het doen van ademhalingsoefeningen kan een bijdrage leveren.

De ruimte waar we rusten is ook bepalend voor de kwaliteit van onze slaap. Een kamer waarin we ons goed kunnen ontspannen, die een prettige atmosfeer heeft, is goed voor onze slaap. De kamer kan bij voorkeur goed worden verduisterd, is prikkelarm en wordt regelmatig doorgelucht. Ook slapen in de buitenlucht kan voor sommige mensen heel goed werken.

Tot slot zijn er diverse homeopathische middelen en etherische oliën verkrijgbaar die de slaap kunnen bevorderen. De kwaliteit van deze producten kan sterk verschillen. Het is aan te raden je voor aankoop te laten adviseren voor een betrouwbare partij, zoals een gecertificeerde homeopaat of drogisterij.

Kortom er zijn verschillende dingen die je kunt doen om beter te slapen. Het is persoonlijk wat voor jou het beste helpt. Door dingen te proberen kun je ervaren wat jouw slaappatroon verbeterd. Gezien het grote belang van een goede nachtrust, is dit zeker de moeite waard!


Misschien vind je dit ook interessant..

By continuing to use the site, you agree to the use of cookies. more information

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close