Op een natuurlijke en duurzame manier voor jezelf zorgen!

Vitamines in vlees

Gemiddelde leestijd: 13 minuten

Stoppen met vlees eten heeft gevolgen voor de vitamine die je binnen krijgt. De vitamines in vlees zijn ook in andere producten terug te vinden, maar het is belangrijk dat je weet welke vitamines je gaat missen. Het is makkelijker te bepalen hoe je aan de juiste balans in voeding komt, wanneer je weet wat je moet aanvullen.

Waarom zou je stoppen

De vlees- en zuivelindustrie blijkt een enorm grote impact te hebben op het klimaat en milieu. Het evenwicht van het consumeren van dieren en zuivel is de afgelopen decennia ’s verdwenen. Omdat we niet meer zelf jagen en het vlees en zuivel tegenwoordig op grote schaal wordt geproduceerd is er niks meer natuurlijks aan.

Het is belangrijk dat het evenwicht weer hersteld wordt en dat er geen vervuilende stoffen de lucht in gaan door de overproductie van vlees en zuivel.

De makkelijkste weg is geen vlees en zuivel meer eten. Wanneer er geen vraag is zal het aanbod vanzelf verminderen en daardoor de productie.

Nu is stoppen met allebei in één keer misschien een beetje van het goede, maar minderen kan geen kwaad.

Stoppen met vlees was in mijn ogen het makkelijkste.

Welke vitamines zitten er in vlees

Er zitten een aantal belangrijke vitamines in vlees. Sommige zijn zeker noodzakelijk en zal je moeten compenseren wanneer je geen vlees eet.

De volgende vitamines zitten in vlees:

  • Vitamine A
  • Vitamine B1
  • Vitamine B2
  • Vitamine B6
  • Vitamine B12

En naast vitamine levert vlees ook mineralen zoals:

  • Ijzer
  • Fosfor
  • Seleen

(bron)

Vitamine A is belangrijk voor de vorming van ogen en huid. Daarnaast zorgt het voor groei en weerstand. Met een tekort aan vitamine A kunnen oogproblemen en huidklachten optreden.

De dagelijkse aanbevolen hoeveelheid (ADH) voor volwassenen bedraagt 0,9 mg.

Vitamine B1 is belangrijk voor het zenuwstelsel, de werking van de hartspier en het vrijmaken van energie in het lichaam.

De ADH voor een volwassen is 1,1 mg.

Vitamine B2 is een vitamine die betrokken is bij de energieproductie in ons lichaam. Een tekort kan zorgen voor huidproblemen in het gezicht. Wanneer je ontstekingen rond de neus hebt zou dat kunnen aangeven dat je een vitamine B2 te kort hebt.

De ADH voor een volwassen is 1,5 mg.

Vitamine B6 helpt het lichaam bij de eiwitstofwisseling en daarnaast zorgt het voor de aanmaak van bloed en hormonen.

Een tekort aan deze vitamine kan een slechtere weerstand betekenen en bloedarmoede veroorzaken. Ook zenuwaandoeningen zijn niet onbekend bij een tekort aan vitamine B6.

De ADH voor een volwassen bedraagt 1,5mg

Vitamine B12 is belangrijk voor de aanmaak van rode bloedcellen en is betrokken bij de werking van het zenuwstelsel.

De ADH voor een volwassen is 2,8 micorgram/ µg.

Ijzer is belangrijk voor de rode bloedcellen. Dit mineraal is onderdeel van de bloedcellen en een te kort kan dan ook bloedarmoede veroorzaken.

Vrouwen hebben vaak een grotere behoefte aan ijzer dan mannen.

De ADH is voor mannen rond de 9mg en vrouwen rond de 15mg.

Dit mineraal houd de vorming van botten en tanden in stand. Ons lichaam vernieuwd alles in ons lichaam om de zoveel tijd. Er is altijd af- en opbouw. Fosfor is daar dan ook een belangrijk mineraal voor.

De ADH voor een volwassenen ligt op 800mg.

Seleen of selenium zorgt voor een goede werking van de schildklierhormonen. Daarnaast is het een antioxidant. Dit betekend dat het helpt bij het voorkomen van het aanmaken van schadelijke stoffen door ons lichaam.

De ADH voor een volwassenen is 55 mcg / µg.

Vervangen van de vitamines in vlees

Wanneer je weet welke producten ook de vitamines die in vlees zitten bevatten is het makkelijk deze toe te voegen aan je maaltijd. Zo zorg je er voor dat je toch gezond blijft ondanks dat je vlees verwijderd uit je maaltijden. Onderstaande gegevens zijn te vinden in het boek ‘De Voedingswijzer‘ of op de site van ‘a healthy life’.

Onderstaande tabel laat zien welke producten je kan gebruiken ter vervanging. Er zijn natuurlijk nog meer producten met deze stoffen dit is een klein overzicht.

VitaminesADHVervangingsproducten% van de ADH per 100gr
    
Vitamine A0,9mgWortelen167%
  Paksoi111%
  Spinazie89%
  Zoete aardappelen78%
  Boerenkool56%
    
Vitamine B11,1mgZonnebloempitten164%
  Soja91%
  Sesamzaad91%
  Pecannoten82%
  Cacao82%
  cashewnoten57%
    
Vitamine B21,5mgLijnzaad67%
  Amandelen40%
  ei33%
  Champignons29%
    
Vitamine B61,5mgZonnebloempitten90%
  Pistachenoten80%
  zilvervliesrijst43%
  Hazelnoten/Walnoten30%
    
Vitamine B122,8 micorgram/ µgNori2771%
  Mozzarella54%
  Ei39%
  Kwark25%
    
Ijzer9mg/15mgCacao156%
  Sesamzaad114%
  Pompoenpitten100%
  Chiazaad96%
  Pistachenoten54%
  Quinoa88%
    
Fosfor800mgPompoenpitten141%
  Chiazaad108%
  Cacao82%
  Zonnebloempitten80%
  Amandelen56%
  Linzen50%
    
Selenium55 mcg / µg.Paranoten3485%
  Chiazaad100%
  Zonnebloempitten89%
  Cashewnoten67%

Geen tabletten met deze kennis

Nu we weten waar we dezelfde vitamines en mineralen in kunnen vinden hoeven we geen gebruik te maken van tabletten.

Het is handig om een dagmenu samen te stellen zodat je zeker weet dat je voldoende van alles binnen krijgt.

Elke dag zal er op deze site een nieuw dagmenu geplaatst worden waarin van deze vitamines de ADH verwerkt zit.

Als we met zijn alle onze kennis delen kunnen we makkelijk zonder vlees door het leven.

Dit boek is echt een aanrader als je natuurlijk en gezond wil eten!

‘De Voedingswijzer’ van Juglen Zwaan geeft enorm veel tips over de voedingswaarde van een product.

De voedingswijzer is geschreven en gemaakt door dezelfde persoon waarvan de website https://www.ahealthylife.nl/ is.

Met dit boek is een gezond dagmenu samenstellen een eitje.

Bestel het boek hier

Deze artikelen vind je misschien ook interessant..

By continuing to use the site, you agree to the use of cookies. more information

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close