Op een natuurlijke en duurzame manier voor jezelf zorgen!

Hoe word je zen?

Je hoeft geen boeddhist te zijn om zen te worden. Begin gewoon en kijk en ervaar hoe het jou gelukkiger maakt!

Gemiddelde leestijd: 7 minuten

Hoe vaak denk jij wanneer je even helemaal niks hoeft en lekker onderuit op de bank hangt, dit is heerlijk ik voel me helemaal zen? Waarschijnlijk te weinig.

Nou is zen zijn natuurlijk niet dat ene momentje van tien minuten op de bank, maar het gaat er om dat je even helemaal ontspannen bent.

Wil je nou elke avond als je naar bed gaat een rustig gevoel hebben en geen druk van alles wat nog moet? Lees dan verder en begin met Zen worden.

Gewoon beginnen en kijken waar je eindigt

De basis

Je hoeft niet de hele theorie achter het ‘zen boeddhisme’ te kennen om er mee aan de slag te gaan. Het is wel handig om even het basis principe te weten.

Zen zijn komt uit het ‘Zen Boeddhisme’. Het komt oorspronkelijk uit China en heeft zich verder ontwikkeld en is tot bloei gekomen in Japan.

Het doel is om verlicht te worden. Dit betekend dat je in het hier en nu leeft. Je moet alle gedachtes en gevoelens los kunnen laten. Wanneer je dit doet komen er hele andere inzichten naar voren. Situaties kan je daardoor op een hele andere manier gaan bekijken.

Zo dat was het in het kort. Nu beginnen!

De eerste stappen naar zen worden

Lets go! Je hebt besloten dat je alles los wil laten en niet alle emoties en gedachten mee wil nemen in de aankomende dagen. Het beste moment om los te laten is wanneer je naar bed gaat.

Het is ook het makkelijkste om net voor je naar bed gaat de meditatie uit te voeren aangezien je het dan niet echt hoeft in te voegen in jouw drukke schema.

Bedenk wel dit is het begin. Wil je straks je echt nog meer ontwikkelen in zen worden, dan zal je dit vaker op een dag moeten toepassen, vooral in ons drukke bestaan.

Stap 1: Zoek een rustige plek. ( Wanneer je dit vaker gaat doen zou je het ook op drukke plekken kunnen doen wanneer je je helemaal kan afsluiten.)

Stap 2: Ga in lotushouding zitten. Dit is de houding waarbij de voeten op de bovenbenen rusten. Lukt dit niet doe je een halve lotushouding waarbij één voet op het bovenbeen rust.

Stap 3: Houd de rug netjes gestrekt en zorg dat je goed op jouw zitbotjes zit.

De rug netjes betekend dat je wel ontspannen moet zitten, maar met het bekken iets naar voren gekanteld. Er mag dus geen bolling in de rug zitten. De eerste keren is dit wat onwennig, maar hoe vaker je het doet, hoe natuurlijker het aanvoelt.

Stap 4: Houd het hoofd tussen de schouderbladen en kijk vooruit. Je handen houd je voor je buik net onder de navel. Je werkhand onderop met de handpalm omhoog en de andere hand er bovenop met de handpalm omhoog. Nu kan je de duimentoppen tegen elkaar houden. Zorg dat je ellebogen opzij wijzen.

Stap 5: Je gaat deze houding vast houden tijdens de gehele sessie. Je ademt op een rustige manier in en uit door de neus.

Tijdens de in- en uitademing tel je van één tot tien geluidloos. Wanneer je inademt tel je één en deze is net zo lang als dat je ademhaling duurt. Dan adem je uit en tel je twee. Is het een lange uitademing dan zal het tweeeeeeeeee worden. Wanneer je bij tien bent begin je weer opnieuw.

Zo nu ken je de basis en kan je dat gaan toepassen!

Houd er rekening mee dat het makkelijker lijkt dan het is!

Je gedachten zullen af en toe afdwalen, breng de aandacht dan weer terug naar het tellen van de ademhalingen. Zo leer je de aandacht naar dat punt te brengen waar je hem wil hebben.

Begin met de eerste keren tien minuten. Zet een wekker zodat je niet steeds op de klok gaat kijken of de tien minuten al om zijn. Wanneer dit comfortabel is kan je er steeds meer minuten bij doen.

Heel veel succes!

Volledig zen worden kan eigenlijk niet

Belangrijk is dat je niet meteen de eerder genoemde verlichting wil halen. De boeddhisten die het ‘Zen Boeddhisme’ beoefenen doen dit als levenswerk en zijn hier dag in dag uit mee bezig. Het is zwaar en dat kan je niet even in je dagelijks leven proppen.

Houd voor ogen dat je dit doet voor jezelf. Dat je rust vind en je aandacht echt bij dat gene wat je doet kan houden. Wanneer je dat beheerst zal je al een stuk gelukkiger zijn in je eigen dagelijks leven.

Voordelen van de meditatie

  • Betere nachtrust
  • Goed voor de bloeddruk
  • Goed voor de stoelgang
  • Verbeterde weerstand
  • Meer creativiteit
  • Zen beoefenaars hebben minder kans op een burn-out
  • Het helpt tegen piekeren

By continuing to use the site, you agree to the use of cookies. more information

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close