Op een natuurlijke en duurzame manier voor jezelf zorgen!

Bewegen en gezondheid

Gemiddelde leestijd: 7 minuten

Dat bewegen gezond is staat vast. Je moet van goede huizen komen wil je dat kunnen ontkrachten. Ons lichaam is er voor gemaakt om te bewegen en verschillende houdingen aan te nemen. Helaas zien we tegenwoordig dat we veel te weinig bewegen voor wat ons lichaam nodig heeft.

Om onze spieren, botten, hersenen en andere organen gezond te houden moeten we bewegen. We noemen onze botten en spieren niet voor niks het bewegingsapparaat.

Wat als we niet of bijna niet zouden bewegen?

Als we even nadenken is bewegen tegenwoordig niet meer echt een moetje in deze tijd. Denk maar is na; we kunnen alles via internet bestellen wat gewoon thuis bezorgt wordt. Eten, kleding, huishoudelijke artikelen, cadeau’s, gadgets en ga zo maar door. Als we veel geld zouden hebben kunnen we het eigenlijk af met het heen en weer lopen tussen de voordeur, bank en bed.

De grote vraag is dan, wat gebeurd er dan met ons lichaam?

  1. Onze spieren verminderen, want we hebben helemaal niet veel kracht nodig en de spieren veranderen naar de omstandigheden. Dat wil zeggen dat wanneer we veel lopen zullen onze beenspieren sterker worden. Als we altijd met hele grote lange stappen lopen zal uiteindelijk de kuitspieren langer worden, omdat ze voor die beweging die lengte nodig hebben. Als we niet bewegen nemen de spieren af want we hebben ze niet nodig.
  2. Botten worden op den duur brozer. Het fysiologisch systeem werkt zo dat ons lichaam continue bot afbreekt en weer aanmaakt. De aanmaak en afbraak van bot wordt getriggerd. Bot wordt altijd afgebroken want het lichaam wil zijn cellen (en bot bestaat ook uit cellen) altijd vernieuwen. Helaas is de aanmaak van bot een ander verhaal. We moeten bewegen om te zorgen dat er nieuw bot wordt aangemaakt. Bewegen zorgt voor minder botafbraak en voor meer botaanmaak.
  3. Kans op verstoppingen in de darmen. De darmen zorgen er voor dat ons eten wordt verwerkt en de producten die wij niet nodig hebben het lichaam weer verlaten. Als we niet bewegen is de kans groot dat de darmen het voedsel niet meer snel door de darmen heen kunnen leiden naar het eindpunt.
  4. Vergrote kans op een ongezond gewicht. We moeten eten om te kunnen functioneren. Als we de grootste gedeelte van het functioneren niet meer uitvoeren is de brandstof (eten) eigenlijk ook niet meer nodig. Toch zullen we blijven eten en als we het aantal koolhydraten niet drastisch omlaag brengen zal het gewicht enorm stijgen.

Bovenstaande voorbeelden zijn maar een greep aan mogelijke negatieve effecten van bijna niet meer bewegen. Dan hebben we het daarnaast ook nog niet over de psychologische nadelen gehad.

We moeten dus echt bewegen om gezond te blijven.

Bovenstaande redenen laten zien waarom we moeten bewegen om fysiek gezond te blijven.

Ook voor onze mentale gezondheid moeten we bewegen. Heb jij ook wel last van dat je sommige onderwerpen zoals; werk, huishouden, klusjes enzovoort niet los kunt laten? Als we dit maar lang genoeg hebben worden we gestrest.

Als we bewegen, voornamelijk bij sporten waarbij we onze aandacht bij moeten houden, kunnen we alle andere dingen even helemaal los laten. Als we denken aan de sport kunnen we niet denken aan al die andere dingen. Dit noem ik een win-win situatie.

En niet te vergeten als we bewegen wordt dopamine aangemaakt in de hersenen, ook wel het gelukshormoon genoemd. We voelen ons dan veel blijer en gelukkiger.

Hoe vaak moeten we bewegen?

Volgens de gezondheidsraad zouden wij allemaal minimaal 150 minuten per week matig intensief moeten bewegen. Denk hierbij aan wandelen of fietsen. Deze intensiteit kan je natuurlijk ook in andere sporten zoeken.

Als we dus elke dag 30 minuten zouden bewegen halen we het doel makkelijk.

Het hoeft niet moeilijk te zijn!

Wanneer we 30 minuten per dag bewegen/sporten zitten we makkelijk aan de aangeraden hoeveelheid.

Belangrijk is dat je voelt wat voor jou prettig is. 30 minuten per dag wandelen is voor sommige mensen wel heel makkelijk.

Van bewegen krijg je energie, wordt je vrolijk en slaap je heerlijk. Test uit wat jij nodig heb om het beste uit je lichaam te halen!

Wil je meer informatie of weten wat de richtlijnen precies zijn ga dan naar de site van de gezondheidsraad.

Belangrijk om op te letten als we gaan bewegen!

Het maakt niet uit hoe we bewegen als we maar matig intensief bewegen. Deze uitspraak is waar, maar er moet toch een kanttekening bij geplaatst worden.

Het beste voor je lichaam is om te zorgen dat je een andere houding aan neemt dan die je al heel veel uitvoert. Een voorbeeld; we zitten tegenwoordig echt super veel. We zitten in de auto, op de bank, achter de computer enz. Als we dan als sport ook gaan roeien zal ons lichaam blij zijn met de activiteit, maar de rug en buikspieren zullen in de toekomst misschien minder blij zijn.

Als we 1 houding altijd aanhouden zullen de spieren veranderen waardoor ze optimaal functioneren in die houding. Het probleem is dat wanneer je dan een andere houding wil aannemen de kans bestaat dat dit moeilijker of pijnlijk wordt.

Zorg er voor dat wanneer je beweegt je lichaam op allerlei manieren wordt aangesproken zodat er geen bewegingen beperkt worden in de toekomst!

By continuing to use the site, you agree to the use of cookies. more information

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close