Op een natuurlijke en duurzame manier voor jezelf zorgen!

Beginnen met yoga thuis

Thuis is de beste plek om te starten met iets wat je nog niet kent!

Gemiddelde leestijd: 11 minuten

Denk je er over om te beginnen met yoga thuis, maar weet je niet goed hoe te beginnen? Hier komen 5 tips om te beginnen met yoga. Als iets makkelijk is dan is het thuis starten met yoga.

Het is een kwestie van zo min mogelijk er over nadenken en gewoon gaan doen!

Tip 1 Begin niet meteen met een uur yoga!

Je leest het goed. Begin niet meteen met een volle les yoga. Je moet daar namelijk tijd voor vrij maken en een rustige plek vinden. Wanneer je kinderen heb wordt het nog lastiger want wanneer die in bed liggen ben jezelf dood op en wil je alleen maar op de bank ploffen.

Het idee van een uur yoga zal je alleen maar tegenhouden en de stap naar de yoga mat wordt alleen maar groter.

Gelukkig zijn er voldoende mogelijkheden om kort yoga te beoefenen.

Yoga kan je een sport of work-out noemen, maar zelf vind ik het meer een manier om voor je lichaam te zorgen.

De eerste stap van beginnen is altijd het moeilijkste dus houd het simpel. Begin met losse series of korte yoga lesjes.

Wanneer je elke dag of om de dag een yoga serie van gemiddeld 10 minuten doet voel je wat het met je lichaam doet.

10 minuten op een dag is niks en iedereen heeft wel ergens een plekje daarvoor in zijn of haar agenda.

Wanneer je hebt gevoelt hoe goed je je voelt na die 10 minuten per dag yoga wordt een uur yoga veel makkelijker. We hebben daarmee ervoor gezorgd dat we een reden hebben om een uur op de mat te gaan staan. We weten wat dat uur ons geeft.

Maar waar haal je die korte yoga serie vandaan? Kijk op YouTube en je kan er genoeg vinden. Hierbij één serie die ik regelmatig heb uitgevoerd.

Wil je meer optie weten om yoga te beoefenen kijk dan ook een op de pagina ‘Online Yoga volgen’.

Weet je zeker dat je thuis yoga gaat doen?

Als je zeker weet dat je thuis aan de gang gaat en wil je niet elke keer op youtube zoeken naar geschikte filmpjes?

Zelf maak ik gebruik van de Stap voor Stap training van ‘Happy With Yoga’. Het is simpel en makkelijk in gebruik. Daarnaast hebben ze ook 4 losse series waarmee je kort toch je lichaam energie kan geven.

Direct aan de slag met de juiste cursus of losse lessen? Klik op de knop hieronder!

Goede kwaliteit en de juiste instructies.

Yoga met de juiste kwaliteit en begeleiding!

Tip 2 Schaf niet meteen spullen aan.

Kijk altijd even of iets je bevalt voordat je van alles aanschaft. Natuurlijk is een yoga mat handig en praktisch, maar niet als je hem nooit meer gebruikt.

Ook houd het aanschaffen van spullen ons vaak tegen om te beginnen. We willen geen geld uit geven aan iets wat we niet zeker weten.

Het is zonde om niet te beginnen en niet te ontdekken hoe geweldig het is, omdat we bang zijn spullen aan te schaffen dat we niet gaan gebruiken.

Dus focus je niet op de spullen, maar begin met yoga. Elk matje kan dienst doen voor de eerste keren uitproberen. Heb je niet een slaapmatje of speelmatje, gebruik dan twee dikke badlakens over elkaar.

Een yogakussen of yogablok kan je ook makkelijk de eerste keren vervangen door een aantal kussens.

Wanneer je overtuigd bent en eigenlijk niet meer zonder yoga kan, dan is het tijd om een matje en andere spullen te kopen.

Tip 3 Push jezelf niet meteen tot het uiterste

Yoga is een perfecte manier om je lichaam soepel te houden en te krijgen. Daarnaast kan je zorgen dat je spieren sterker worden.

Natuurlijk gebeurd dit niet na één dag en moet je yoga vaker beoefenen.

Ga tijdens deze series of lessen niet meteen tot het uiterste. Elke houding is anders en je lichaam geeft aan tot hoe ver je kan gaan. Luister naar je lichaam.

Je hoeft niet meteen de knieën volledig gestrekt te houden en je handen op de vloer te leggen. Als het niet lukt geen stress je zult zien dat na een aantal keren je steeds iets verder komt in die houding.

De beweging alleen zorgt al dat je spieren daar op reageren. En als je te ver gaat zullen de spieren alleen maar tegen gas geven.

Daarnaast zal je zelf ook het minder leuk vinden als je elke keer te ver gaat en last krijgt van je lichaam.

Houd het dus ontspannen en laat je lichaam bepalen hoe ver je in de houding gaat.

Tip 4 Zoek een moment dat jou het beste uitkomt en het meeste oplevert.

Het voordeel van yoga thuis beoefenen is dat niemand je dwingt om op een bepaald tijdstip te gaan sporten.

Kies dan ook een tijdstip en dagen uit die jou het beste uitkomt en waar je het meest aan hebt.

Zelf heb ik moeite met wakker worden en als ik eerlijk ben is mijn ochtendhumeur echt stuitend. Nu sta ik doordeweeks elke ochtend een kwartier eerder op en doe een korte losse serie om wakker te worden.

Deze routine helpt voor mij en zorgt dat mijn kinderen en partner tegen een wat prettiger persoon aankijken ’s ochtends. Daar dat ik me echt beter voel na de serie is het totaal geen opgave meer om op de mat te stappen.

De volledige lessen doe ik ’s avonds als de kinderen op bed liggen met oortjes in. Zo kan ik me volledig richten op de yoga en heb ik geen stress dat er een mogelijkheid bestaat dat ik gestoord word.

Zoek een tijd dat voor jou het beste uitkomt en dat die tijd echt voor jou is.

Wil je beter slapen beoefen het dan voor het slapen gaan. Of wil je juist in alle hectiek van de dag even tot rust komen zoek dan een moment midden op de dag om weer over tot jezelf te komen.

Tip 5 Doe het voor jezelf

Yoga doe je voor jezelf en niemand anders. Bedenk wat je doel is met yoga en houd dat in gedachten. Met een doel kan je ook kijken of het inderdaad effect heeft. Als je het verschil voelt en je merkt dat het inderdaad helpt om je doel te gaan bereiken, wil je ook elke keer weer op de mat stappen.

Direct aan de slag met de juiste cursus of losse lessen? Klik op de knop hieronder!

Goede kwaliteit en de juiste instructies.

Yoga met de juiste kwaliteit en begeleiding!

Dit vind je misschien ook wel interessant

By continuing to use the site, you agree to the use of cookies. more information

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close