Op een natuurlijke en duurzame manier voor jezelf zorgen!

5 tips om zelfvertrouwen te ontwikkelen

Gemiddelde leestijd: 9 minuten

Oké we zijn er klaar voor. Net als heel vele andere mensen kom je er achter dat zelfvertrouwen niet zo vanzelfsprekend is.

Ons leven lijkt wel om successen, geld en resultaten te draaien. De hele maatschappij is gericht op presteren, presteren en presteren.

Geluk en tevredenheid staat ergens onderaan ieders prioriteiten lijstje. Laat dat nou net datgene zijn dat zou belangrijk is om uiteindelijk de doelen te behalen. Wanneer we een burn-out krijgen, ziek worden, overspannen raken of gewoon het plezier verliezen in wat we doen, zullen alle doelen zeker niet behaald worden.

Wij gaan daar dan ook verandering in brengen! Net als jij moeten we ons bewust worden dat zelfvertrouwen de sleutel is naar geluk.

Om een begin te maken zijn hier 5 tips om te starten je zelfvertrouwen te ontwikkelen!

Tip 1

Zorg goed voor jezelf

Zelfvertrouwen en eigenwaarde zijn een eenheid. Het ene gaat niet zonder het andere. Als je goed voor jezelf zorgt zal je eigenwaarde omhoog gaan en ook je zelfvertrouwen.

Neem een dagje om te genieten in bijvoorbeeld een schoonheidssalon of voor de mannen ergens lekker een biertje op een terrasje drinken (wanneer de Lock down over is).

Wanneer je opgeladen bent en je ook blij bent met jezelf kan je ook beter voor andere zorgen. Uitdagingen zien er minder eng uit. Plan dus altijd genoeg tijd voor jezelf om dat eigenwaarde hoog te houden.

Tip 2

Bepaal wat voor jou belangrijk is

Zoals al eerder werd aangegeven wordt er nog al wat van ons verwacht. We moeten presteren. Dit hoeft niet perse verkeerd te zijn zolang we het maar doen in iets wat voor ons belangrijk is en waar we energie uit halen.

Als we iets doen wat niet bij ons past kost het ons enorm veel energie om het voor elkaar te krijgen. Het tegenovergestelde is er ook. Wanneer we hard moeten werken met iets wat wij leuk en belangrijk vinden zal dat ons uiteindelijk energie geven.

Tip 3

Speel om te verliezen

Leef niet voor het resultaat maar voor de weg daarheen. Je kan alleen naar het eindresultaat kijken, maar dan mis je het leukste gedeelte!

En een nadeel als het dan niet de juiste uitkomst heeft voelt het als falen. Wanneer je met de handelingen naar het resultaat al veel leert en plezier hebt zal de uitkomst niet uitmaken voor het gevoel van de ervaring.

Voorbeeld: Je hebt een voetbal wedstrijd en wanneer je verliest ben je de hele dag chagrijnig en voelt je waardeloos. Je bent helemaal vergeten hoe prettig het voelde om te sporten met je vrienden.

Leef en registreer het spel dat je speelt. Speel om te verliezen zodat je het plezier in het spel niet verliest.

Tip 4

Presteer voor jezelf

Wil je dingen bereiken? Doe je dat voor jezelf of omdat je denkt dat het zo hoort?

Wil je dat ontdekken kies dan iets wat je wil doen. Een cursus of vrijwilligerswerk. Wanneer je dit doet laat je dat niemand weten en wanneer je het behaald hebt of voltooit vertel je het ook niemand.

Voelt het dan nog steeds goed of is het dan een domper dat je het niemand kan laten zien? Wanneer het laatste het geval is dan heb je het niet voor jezelf gedaan, je snakt naar de waardering van andere.

Zelfvertrouwen is iets voor jezelf, niet voor een ander. Het is belangrijk dat je dus ook dingen doet die voor jou meerwaarde hebben en je ook een happy feeling geven wanneer je dat niet met andere deelt.

Tip 5

Kritiek ontvangen, maar niet perse aannemen

Wanneer je weinig zelfvertrouwen hebt en al snel twijfelt aan je eigen kunnen is kritiek dodelijk.

Maar je bent bezig dat zelfvertrouwen te vergroten en twijfel en kritiek hoort bij het leven. De truc is om het niet je leven te laten leiden.

Kritiek krijg je van iemand anders, maar wie zegt dat diegene het juist heeft. Hoor kritiek of feedback aan, sla het op en neem het ter overweging.

Niemand heeft gezegd dat je er perse iets mee moet. Je kan ook tot de conclusie komen dat de kritiek niet juist is of in deze context niet correct en dan leg je het naast je neer.

Pak de dingen er uit die voor jou belangrijk zijn en laat de rest los.

Dit zijn 5 tips om te starten met het opkrikken van je zelfvertrouwen. Er zijn nog zoveel meer mogelijkheden om het zelfvertrouwen te vergroten, maar je kan niet alles tegelijkertijd aanpakken.

Toch behoefte aan meer informatie.. Het boek ‘Vergroot je zelfvertrouwen’ van Robert Haringsma is echt een aanrader. De schrijver is psycholoog en heeft meerdere mensen geholpen hun zelfvertrouwen te verbeteren.

Dit lukt niemand in 2 weken!

Zelfvertrouwen opbouwen kost tijd. Het is een groeiproces die iedereen doormaakt. Je kan het versnellen door er over te lezen, een cursus te volgen of via blogs handvaten te vinden.

Maar onthoud het kost tijd en in 2 weken lukt het zeker niet. Zoals overal wordt aangegeven stel realistische doelen dus ook met het ontwikkelen van je zelfvertrouwen.

Wil je echt meer zelfvertrouwen?

Neem dan actie en ga aan de slag met het krijgen van zelfvertrouwen.

Het is geen kwestie van er over nadenken, maar je moet het doen. Begin vandaag en druk op de knop hieronder!

Begin vandaag en krijg zelfvertrouwen!

Deze blogs hebben misschien ook wel jou interesse.

By continuing to use the site, you agree to the use of cookies. more information

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close